Pagina's

maandag 2 februari 2015

Facebook Art Challenge, dag 1

Vanaf vandaag zet ik vijf dagen achter elkaar werk van mezelf op Facebook. Dit in verband met de Facebook Art Challenge, waar ik door Elisabeth Mommers, van het blog Kunamola, voor genomineerd ben.
Zo zal ik ook vijf dagen achter elkaar op mijn blog schrijven, om een toelichting bij mijn werk te geven.

Het wordt een tocht langs werk, dat ik de laatste 15 jaar maakte, en hier graag laat zien. Soms is het al in mijn blog voorbij gekomen, maar een hoop ook niet. Alle drie de werken die ik vandaag laat zien, vallen in de categorie mixed-media.

Laat ik beginnen met het eerste werk, een schilderij van 120 x120 cm..


Het schilderij is samengesteld uit zeer veel materialen, waaronder gedroogd plantenmateriaal, stenen, thee, zink, rubber, kralen, oude T-shirts en een weefwerk van panty's. Verder is er geschilderd met acrylverf, gekleurd met olie pastels en kleurpotlood en getekend met pen, op een ondergrond van multiplex.

Dit schilderij is een keerpunt geweest in mijn gebruik van materialen. Vanuit dit schilderij ben ik, al zoekend, een nieuwe weg ingegaan met mijn sieraden en al mijn andere projecten. Het werd steeds belangrijker voor mij, om mijn eigen materialen, kleuren en mogelijkheden daarmee, te ontdekken en te ontwikkelen. Mijn lijfspreuk werd, 'dit is nog maar een experiment'.

De tweede foto is een broche, gemaakt van tyvek.


Tyvek is een materiaal, dat krimpt bij verwarming. Het is van origine wit, ik heb het eerst gekleurd en daarna gevlochten en verhit. Vervolgens een achtergrond van synthetisch vilt gemaakt en verder afgewerkt.

De derde foto is van een ketting.


Op een verstevigde, zijden ondergrond, zijn materialen als tyvek, metaal, zijden cocons, papiersnoer en kralen verwerkt, deels met de naaimachine, deels met de hand. Verschillende lijnen en onderdelen zijn geverfd met een acrylverf.


3 opmerkingen:

els zei

Prachtig werk Eke. Ik ben erg onder de indruk.

Nienke zei

Ja ik ook, die ketting is zo mooi, prachtig!

Carmina zei

Your creations are absolutely fantastic, I love them very much ...