Pagina's

donderdag 27 mei 2021

Textiel mixed media

Het is nu mei 2021 en langzaam maar zeker komen er weer mogelijkheden om workshops te geven en te volgen. Het afgelopen jaar kon er veel niet en af en toe iets wel. Door alle uitgestelde en afgezegde lessen kwam er veel tijd vrij en wat kan je dan beter doen dan experimenteren?


Experimenteren doe ik veel en graag. Volgens mij is dat de weg naar groei in je werk. Een experiment hoeft niet altijd succesvol te zijn. Soms kom je erachter dat een bepaald materiaal of techniek niet is wat je ervan verwacht. Of je weet niet hoe het te combineren met, in mijn geval, het art-quilten.

En soms blijkt dat je met een eerder uitgevoerd experiment niet ver genoeg gegaan bent en ga je een stapje verder. Mijn schetsboek heeft mij goed geholpen om anders naar mijn mogelijkheden te kijken. En het plan om dit jaar ieder kwartaal een artikel te schrijven voor Vezel, waarin ik een pagina uit mijn schetsboek omzet naar textiel werkt ook mee.


In mijn schetsboek werk ik met andere materialen dan op textiel, hoewel er ook raakvlakken en overlappingen zijn in de keuzes. De transformatie naar textiel is niet altijd vanzelfsprekend en vraagt denkwerk en materiaalkennis. En dan komen ook experimenten uit het verleden voorbij in de toetsing voor het project. In dit geval het Alter Ego verven, een benaming die niet helemaal klopt.


Alter Ego verf is een verf voor cellulosevezels, zoals bijvoorbeeld linnen en katoen. Deze verf kan samen met een zijdeverf, een verf voor eiwitvezels, in een bad en verft beide stoffen, elk in de gekozen kleur, net toveren dus.


 


Na het verven kan er op allerlei manieren verder gewerkt worden in de lap. Denk bijvoorbeeld aan krijt en potloden. Werken met garens en draden op de lap geeft weer heel andere effecten.



Voeg je beide voorbeelden samen, dan staat er direct een spannend beeld.



Ga je nog een stap verder, dan kan je andere materialen toevoegen, zoals andere stoffen of papier. Op die manier kan je een geheel eigen collage in mixed media maken.



Op 25 en 26 juni 2021 geef ik bij Hawar in Oldeberkoop een 2-daagse workshop met deze technieken. Alle informatie hierover kan je vinden door deze link te volgen.


Van sketchbook naar textielwerk - Vezel - 2021 - NR1

Binnenkort volgt meer informatie over de andere workshops die ik de komende tijd ga geven en werk ik ook de workshoppagina bij.





























Geen opmerkingen: