Pagina's

zaterdag 1 december 2018

25 becomes 23

Soms is er geen tijd of energie om op te schrijven waar je mee bezig bent. Dan wordt het stil op mijn blog, maar dat wil niet zeggen dat ik niets doe. Het afgelopen jaar heb ik veel gedaan, nieuwe technieken uitgeprobeerd, grote en kleine quilts gemaakt, workshops gegeven en daarbij fijne mensen ontmoet en enthousiaste reacties gekregen en verschillende keren mijn werk geëxposeerd. En nu heb ik me voorgenomen te proberen weer regelmatiger te schrijven, als eerste deze post, over mijn quilt voor de Fifteen by Fifteen groep.

25 becomes 23 - Eke Krug  - re-arranged

Het thema is deze keer re-arranged, en daar moet over nagedacht worden. Wat wordt er precies bedoeld, wat is mijn idee daarbij en hoe voer ik het uit? Allereerst op zoek naar een geschikte lap om mee aan de gang te gaan. In de doos met sneeuw en ijsverf lappen gedoken, die blijkt bijna leeg, daar is dus werk aan de winkel. Er zit ook geen lap in,  die me geschikt lijkt voor mijn idee. Één van mijn gietlappen gebruiken? Nee,  daar wil ik andere dingen mee doen. Dan maar met de textielverf aan de gang.  Als eerste een lap gemaakt met verschillende sjablonen. Grappig,  maar niet wat ik wil. Monoprint dan maar. Al snel ben ik lekker op dreef en maak niet één maar wel acht lappen, met gebruik van de primaire kleuren rood,  blauw en geel.



En jawel,  er is een lap die me aantrekt voor dit project. Terwijl die aan het rek te drogen hangt,  springt ie er al uit.


Er zitten goede kleuren in,  beweging en voldoende witte stukken om het licht te houden. Maar er ontbreekt nog een herkenbaar stuk,  iets wat eruit zal springen als ik de lap ga versnijden en opnieuw samenvoegen. Met een dikke, watervaste viltstift teken ik op de lap en voeg ook nog wat details in de lijnen toe met witte textielverf.





Het snijden kan beginnen. Eerst heb ik Vliesofix op de achterkant gestreken,  zodat de stukje later makkelijk op hun plek gezet kunnen worden. Ik maak vier willekeurige sneden in de lap,  zodat het vijf stroken worden. En dan snijd ik ook de stroken vier keer en krijg in totaal vijfentwintig stukjes,  allemaal verschillend van vorm en grootte.



Nu het spannende deel, de stukjes op een witte ondergrond plakken, er een ander beeld mee maken,  starten maar.....


Al gauw zitten de eerste stukjes erop en wat er gebeurd bevalt me. Ik heb ervoor gekozen geen aansluitende lijnen te maken,  maar ook wit tussen de stukjes te late zitten. En soms overlappen de stukjes elkaar gedeeltelijk, ik zet ze neer zoals het mij goed lijkt.  En dan is de lap vol en heb ik nog twee stukjes over.  En gelijke een titel voor mijn werk,  25 becomes 23.






Het quilten kan beginnen. Tussenvulling en achterkant op maat gesneden,  de drie lagen op elkaar gelegd en naaien maar. Alle stukken worden in een wit kader van draad gevat.


Er ontstaan allemaal kleine kussentjes,  die ik gedeeltelijk door ga quilten, met draad in primaire kleuren. Ik gebruik daarvoor katoenen,  viscose,  polyester en zijden naaigarens.
Een deel van het kussentjes effect wil ik behouden en quilt dus niet volledig door,  op die manier blijft er nog een extra reliëf in het werk. Het is onverwachts leuk en mijn 'nieuwe' naaimachine  doet precies wat ik wil en naait heerlijk,  blij met deze aanschaf. Met de hand maak ik nog grote steken langs de dikke zwarte lijnen. Na afwerking van het geheel,  ben ik enthousiast over het eindresultaat. Kleurrijk, ongedwongen en toch een geheel. Iets wat vraagt om een herhaling,  eventueel ook groter?
Voor nu is het goed, het werk is op tijd klaar en kan op de website van onze groep. Hieronder nog wat details,  zodat het naaiwerk goed te zien is.  Dank voor de aandacht en tot een volgende keer.




6 opmerkingen:

Aart zei

Interessant werk Eke! Mooi om je proces te kunnen volgen!

Hannie de Beer zei

Super! heel fijn om dit interessante proces te kunnen volgen. Fraai werkstuk!

mia zei

Wat een paar snijlijnen een lap kan veranderen in dit ontwerp

Tonny Nichol zei

Zo fijn dat je weer een blog geschreven hebt. Ik hoop dat meer mensen dat weer oppakken. Je hebt een heel interessant werk gemaakt en door je uitleg snap ik ook hoe je tot het eindresultaat kwam. Kun je me vertellen wat die 15 x15 groep is ?
Groeten, Tonny

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Leuk weer zo meekijken en lezen hoe je quilt en denkwerk is gegaan.

Marlien zei

Leerzaam blogje.
Fijn dat je er weer bent.