Zoeken in deze blog

donderdag 12 juli 2018

Van textielverf gieten naar monoprint - deel 3

In deze post grijp ik nog even terug naar wat ik in het eerste en tweede deel over textielverf gieten heb verteld, en leg ik uit wat ik met de resterende verf op de plaat doe. Om een logisch verhaal te maken heb ik het hele proces nog eens doorlopen en onderweg foto's gemaakt om hier te kunnen delen.

Allereerst heb ik mijn werkplek in orde gemaakt. Twee perspex platen liggen op tempex platen op mijn werktafel, afdekplastic eronder voor als ik knoei. Bekertjes met aangemaakte verf staan klaar, zwart, wit, rood, geel en blauw zijn de kleuren waar ik mee werk. Verder een bekertje om de te gieten verf in te verzamelen en een flesje siliconen olie om een paar druppels toe te voegen. Papieren handdoekjes onder handbereik, ik kan beginnen.

Werktafel

Het bekertje om de verf uit te gieten krijgt eerst een klein laagje Floetrol op de bodem, om het uitgieten makkelijker te maken. Vervolgens stapel ik verschillende kleuren verf op elkaar in het bekertje, ik gebruil alle vijf kleuren in willekeurige volgorde en voeg op het laatst vijf druppels siliconen olie toe.

Gietverf met siliconen olie

Het bekertje met verf keer ik om op de plaat. Dit lukte niet zonder te knoeien. Om het bekertje schenk ik een ring van aangemaakte zwarte verf op de plaat. Dit geeft extra effect bij het vloeien.

Ring van zwarte verf om bekertje

Nu kan ik alle verf uit het bekertje laten lopen, een spannend moment.

Alle verf op de plaat

Door de plaat op te tillen en te bewegen kan de verf gaan vloeien, ik bepaal het moment dat ik stop.


Uitgevloeide verf

Deze plas verf blijft een tijdje liggen voor er een afdruk gemaakt wordt. Met een spuitbus voeg ik nog wat siliconen olie toe. Door de verf en olie rust te geven, gebeurt er nog van alles in de verf en kan het patroon spannender worden.

Na toevoeging siliconen olie en rust 

Nu komt het moment dat ik het engste vind. De stof kan op de afdruk gelegd worden, hier kan van alles fout gaan. De stof valt er niet goed op, er kan een punt stof als eerste in de verfplas vallen en het patroon vernielen, als de stof te zwaar is wordt het patroon weggeduwd en wordt het een smeerboel.
Dat zijn maar een paar voorbeelden.
Bij deze sessie gebeurde er iets heel anders, iets waar ik niet op gerekend had. Er ligt al een tijdje een mooie katoenen batist te wachten in mijn kast en ik besloot die voor dit project te gebruiken. Stof op maat gemaakt, gestreken, zodat er geen vals vouwen in de afdruk komen, kortom, het kon niet fout gaan. Maaaar, de stof bleek te licht te zijn en ik heb nu dus ontdekt dat te licht niet werkt, de verf komt er onvoldoende doorheen en aanduwen kan niet, omdat er zo'n berg verf onder de stof zit en je direct het patroon wegduwt. Wat wel kan is heel voorzichtig aan de zijkanten van de stof trekken, twee kanten tegelijk, en hopen dat er wat meer verf door komt. Dat werkte hier niet. uiteindelijk de stof van de verf gepakt en op en andere lap stof neergelegd, om de aanhangende verf van de achterkant van de lap in op te laten nemen. De twee lappen op elkaar op een tempex plaat gelegd om te drogen.

Eerste afdruk, niet goed door de stof gekomen

Na droging bleek de achterkant wel interessant te zijn. Het patroon staat op de stof, maar niet haarscherp, doordat er een ander lap onder heeft gelegen.

Achterkant

En de lap die eronder heeft gelegen is ook prima bruikbaar.

Onderliggende lap

Ondertussen ligt er nog steeds verf op de plaat, waar van alles mee gebeurd. even een foto van gemaakt.


Restverf op plaat


Het ziet er niet echt spannend meer uit en ik besluit nog wat verf toe te voegen. Rood, geel, wit en nog wat blauw.

Nieuwe verf toegevoegd

En weer opnieuw met de plaat manoeuvreren om de verf uit te laten vloeien. En wat siliconen olie erop gespoten.

Uitgevloeid

Dit ga ik afdrukken op een katoenen stof die ik nog in Noorwegen heb gekocht. Een Engelse katoen, mooie kwaliteit en iets zwaarder dan de batist. Het gaat goed, de verf vliegt door de stof heen en maakt een prachtige afdruk.

Een goede afdruk

Omdat de verf die nog op de plaat zit er interessant uitziet, maak ik nog een extra print. Normaal gesproken doe ik dat niet, maar zou ik nu de twee perspex platen op elkaar leggen.

Extra afdruk

Nu gaat de tweede perspex plaat bovenop de verf en druk ik beide platen stevig op elkaar. De verf die er nog op zit verspreid zich nu en gaat mooie motieven vormen. Als ik de platen van elkaar haal, zie ik,  dat er eigenlijk niet genoeg verf meer op zit.

Verf die achterblijft op plaat

Hier kan ik weer met mijn batist aan de gang, omdat ik de stof nu wel aan kan gaan drukken. Hiervoor gebruik ik een rubberen inktroller die ik stevig op de stof druk. De afruk is prachtig, mede doordat er niet veel verf meer op de plaat zit. Het lijkt wel een Noors winterlandschap.

Noors winterlandschap

Ook op de ander perspex plaat zit nog verf, hier ga met sjablonen in werken. ik leg verschillende sjablonen in de verf en een lap stof eroverheen. Opnieuw druk ik stevig met de inktroller op de stof om de verf door het sjabloon te krijgen.

Sjablonen in de verf

Nu haal ik de perspex plaat weg en leg de stof op de tempex plaat,  met de natte sjablonen er op. Met de inktroller druk ik de sjablonen op de stof.

Sjablonen op de stof


Daarna verleg ik de sjablonen en spuit de perspex plaat nat met water.  Met een gewoon verfrollertje haal ik de laatste verf van de plaat en druk hem door de sjablonen op de stof.
De verf is op,  de afdrukken zijn gemaakt en kunnen drogen.

Eindresultaat

Als de verf droog is,  fixeer ik alles met de strijkbout.  Stand katoen,  eerst stevig op de achterkant en als laatste op de voorkant.  Daarna was ik alles in de wasmachine,  dit omdat ik nog niet weet waar ik de stof voor ga gebruiken. En ik wil zeker weten dat het niet meer afgeeft.

Dit is het laatste deel van mijn serie over verf gieten. Hieronder nog een paar detailfoto's.




7 opmerkingen:

Marrie-jette zei

Ik vind het geweldig mooi en wil het binnen kort ook eens gaan proberen.Bedankt voor de uitleg.
Hartelijke groet.

A.M. Kiewied-Bonthuis zei

Een geweldige uitleg. Ik ga er ook mee aan de slag.
Het ziet er prachtig uit.

Beth zei

Very interesting and of course you step by step explanation was easy to follow.

Hannie de Beer zei

Fijn, deze uitleg Eke. Mijn dank... komt weer in mijn verf map!

joke zei

Geweldig dat je het zo stap voor stap uitlegt! Het Noorse winterlandschap vind ik het allermooiste. Ik ga het zeker ook eens proberen (met Hennie ;-)

mia zei

Tjonge wat een leuke en spannende resultaten, bijna alle lappen zijn bijzonder en dank je wel voor je tekst en uitleg.

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.