Pagina's

vrijdag 1 december 2017

Fascinating water, thema-quilt Fifteen by Fifteen groep

Water, het nieuwe thema voor de Fifteen by Fifteen groep. Een mooi, maar ook zeer divers onderwerp, waar eerst een tijdje over nagedacht moet worden. Water heeft zoveel verschijningsvormen en is zo een onderdeel van het dagelijks leven. Draai de kraan open,  en het is er. Regenwater,  slootwater, een meer,  de zee, rivieren, watervallen, klaterende bergbeekjes,  wat te kiezen. Of gewoon een glas water,  bevroren water, ga zo maar door.  Het wordt oppervlaktewater,  een meer of en fjord. Water waar je urenlang naar kan kijken en dat steeds van kleur veranderd. Het is transparant, maar je kan er maar gedeeltelijk doorheen kijken,  door de schaduwen in de diepte en de constante beweging.  Dat is wat ik probeer uit te beelden.


Op een met sneeuw geverfde lap, die niet echt goed gelukt is,  maar prima geschikt voor dit werk,  ga ik golfjes plakken met Vliesofix. Voor de golfjes gebruik ik verschillende soorten stof,  katoen,  baptist,  satijnzijde,  allemaal met sneeuw geverfd.



Eerst Vliesofix op de achterkant van de lappen gestreken, en dan knippen en peuteren.  Het papier weer van de achterkant afhalen en de stukjes uitleggen,  vastspelden  en op de ondergrond strijken.


 En variatie in de grootte van de golfjes brengen, zodat er beweging ontstaat.


De hele lap wordt volgeplakt, het wordt alleen water,  geen landschap of omgeving. Water is het thema, dus dat wordt het.  Wel spannend,  want hoe maak je het levendig en niet te saai?
Extra golfjes erop verven,  met behulp van Freezer papier lijkt een goed idee.  Ik vouw een vel in stroken en begin dapper golfjes te knippen. Maar als ik het uitbouw is het te statisch,  te bedacht,  dus dit idee laat ik gaan.


In de lappenmand met synthetische stoffen gedoken en onregelmatig gevormde stukken tule geknipt,  afgedekt met een dunne donkerblauwe organza. En garens uitgezocht voor het quilten.


En nee,  dat is het ook niet.  Door de effen blauw,  synthetische organza,  wordt het donker en saai.  Er moet een andere oplossing zijn. Dus opnieuw in een lappenkist gedoken,  nu met de zijden stoffen en er een hele dunne zijden organza uitgehaald. Die ga ik verven met de waterverf van Mijn Eigen, een onderdeel van het prijzenpakket dat ik in Noord Groningen heb gewonnen met mijn quilt Vlucht.
Op een plaat perspex kneed ik de in azijn gedrenkt lap in elkaar en zet er een serie kleuren op.



Nadat het gespoeld en gedroogd is,  blijft er een zachtgekleurde lap over,  die prima voor mijn doel geschikt is. Opnieuw tule stroken uitgelegd op de goljeslap,  de organza zijde er bovenop. En nu is het goed en kan er genaaid worden. Er komt een hele dunne batting tussenlaag,  die geschikt is voor placemats  en tafellopers.



Opnieuw naaigaren uitgezocht en het feest kan beginnen.  Dit is nog steeds het engste deel voor mij,  het free-quilten  op de naaimachine.  Altijd ben ik bang dat ik het werk bederf,  maar als de eerste lijnen staan,  is dat gelukkig over.


Eerst een paar grote vlakverdelingen gemaakt,  en die opvullen met waterachtig naaiwerk,  hoe ziet dat eruit?


Het naaiwerk is klaar,  er ontstaat een wateroppervlakte, maar er ontbreekt licht,  reflectie van licht.  Metallic verf eroverheen?  Metallic garen?  Nee,  metaalfolie besluit ik, met kleine stippeltjes lijm,  op organza zijde. Hiervoor gebruik ik hot spots,  een leuk materiaal.
Eerst de lijm erop strijken en daarna het folie. En dan het hele zaakje op een stukje Vliesofix. Wat een leuk resultaat.



Golfjes knippen,  papier eraf peuteren en over het werk verdelen en vaststrijken,  er schijnt licht op het water.


Denk je klaar te zijn om af te gaan werken,  komen de kleine golfjes er weer af vallen.  Organza op organza met Vliesofix werkt dus niet.  Jammer,  want ik wil er niet met de naaimachine overheen naaien.  Dus maar met de hand vastzetten. Komt er toch nog een stukje steekjes zetten  tevoorschijn.


De bovenste stukje plak ik met een beetje textiellijm vast,  om de diepte erin te houden.  Nu kan het afwerken beginnen,  weer een project klaar.
Hieronder volgen nog een paar detailfoto's.




Wil je ook eens met metaalfolie en hotspot experimenteren?  Dat kan op 15 maart 2018, dan geef ik een workshopdag bij Cordi Atelier in Groningen.
Er gaat gespeeld worden met metaalfolie, puff paint, wateroplosbaar vlies en beschilderd Vliesofix. Leuke technieken leren,  waar je weer mee verder kunt in je eigen werk.  Op zaterdag 20 januari 2018 is er een open dag bij Cordi Atelier,  waar je kennis kunt nemen van het volledige cursusprogramma.



9 opmerkingen:

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Water heeft veel lagen. Vanaf de bodem tot het oppervlak dat ook nog niet stil ligt. Prachtig uitgebeeld met weer zo n mooi verhaal om het hele proces mee te maken. Water was mn afstudeerthema en blijft mij ook nog steeds fascineren.

mia zei

water is voor mij de zee, bij storm of tropische hitte, in Nederland of in de Vendee, en daar lijkt jouw quilt op, als wij door de duinen liepen in Frankrijk en bij de Atlantische oceaan in het zand zaten dan gloeiden de golven bijna als bij jou. Prachtig uitgelegd en kriebelend om weer naar de Vendee te gaan.

Beth zei

I thought it was perfect then you added more, even better but then you added more - exceptional work. You have a real talent for interpreting themes, feelings and ideas

Hannie de Beer zei

Water heeft vele gezichten! Jou verwerking is echt super vooral door de reflectie met metaal folie en hotspots . Een zeegezicht bij avond? Een prachtig geheel is het geworden!
Het is erg leuk om met metaalfolie en hotspots te werken . Ik gebruik het regelmatig Leuk dat je er een workshop in geeft!

Gus en Juul zei

Wat is je wateroppervlak weer een mooi geheel geworden. Leuk om je zoektocht weer te mogen volgen en helemaal super dat je al je kennis en ervaring gaat delen d.m.v. workshops. Jammer dat het te ver is.

Janny de Roo zei

Wat een mooi verslag van je werkwijze. Het resultaat mag er dan ook zijn. Prachtig !

Ida Krug zei

Wat mooi weer en wat een werk, schitterend!

Goede Sier zei

Wat een feest! Het resultaat maar ook om het hele proces te zien!

Els zei

Ahhhh ... altijd leuk om alle stappen (en "missers") te zien.
Leerzaam ;-)