Pagina's

maandag 10 oktober 2016

Wilgenroosje of Chamerion angustifolium

Weer een nieuwe uitdaging van de Fifteen by Fifteen groep. Botanics is dit keer het thema en de vraag is een plant te kiezen uit je leefomgeving, en de naam toe te voegen.
Voor mij was dat geen moeilijke keuze, het Wilgenroosje heeft een dominante plek rondom ons huis, dus dat moet het worden.


Voor sommige mensen is het onkruid, voor mij geeft het de snelle ontwikkeling van de seizoenen weer. Als de sneeuw eindelijk weggesmolten is, we zitten dan al een eindje in mei, komen ze tevoorschijn, groene punten die snel langer worden, smalle bladeren krijgen, knopjes en dan de eerste bloemetjes, roze/lila, een mooie kleur, maar moeilijk te omschrijven. Zodra er een bloempje uitgebloeid is, ontstaat er een lange, smalle zaaddoos, die uiteindelijk openspringt en een lading pluizige witte zaadjes loslaat. Als je later in augustus buiten bent, lijkt het wel of de winter alweer is begonnen, de pluisjes vliegen en dansen om je heen, als een voorbode van de sneeuw, die snel weer zal volgen. De planten verkleuren in die periode ook naar een stralend rood en geven extra accenten aan het landschap.


Het Wilgenroosje is ook een dankbare ecoprint plant. In het voorjaar van 2015 heb ik een mandala lap geverfd, met de hele stelen, met blad en al. Op katoen en, onervaren als ik toen nog was, zonder enige voorbereiding met wat voor beitsmiddel dan ook. De lap kwam mooi uit de ketel, zachtgroene en gele tinten, met hier en daar wat donkere structuur. In de zomer van 2015 schreef Nienke Smit een hele serie artikelen over ecoprinten en hoe het te doen op haar blog Verfvirus. Dus opnieuw het Wilgenroosje geplukt en met de bladeren geprint, met een mooi resultaat. Ik gebruik een iets andere voorbewerking, een bad van drie liter warm water, een eetlepel aluin, een eetlepel soda-ash en een eetlepel ijzersulfaat, allemaal tegelijk erin, katoen erin en dan zo'n 24 uur laten staan voor het blad er ingerold wordt. Delen van boomtakken worden gebruikt om de stof omheen te rollen.

Eco geprinte lappen van het Wilgenroosje, rechts een deel van de eerste, niet voorbewerkte lap, en links een deel van een lap die wel voorbewerkt is,  met daaroverheen een lap organza zijde die met ijs geverfd is, vormen de achtergrond van de quilt. De organza zijde geeft een mooie gelige gloed aan het geheel. Een tekening van het Wilgenroosje gemaakt, overgetrokken op wateroplosbaar vlies, dit op de achtergrond gelegd en doorgestikt. Daarna gewassen om het vlies te verwijderen. Voor mij een totaal nieuwe manier van werken, spannend en leuk om te doen. De naam die op de quilt moet komen uitgeprint op wateroplosbaar vlies, op de stof gelegd en samen in de borduur-ring gedaan, om het op de naaimachine door te stikken.




Ook hier het vlies weggewassen en daarna een tekening gemaakt van de plant met zaaddozen, weer op vlies gezet en doorgestikt.




Af en toe gaat er iets fout met de spanning van de naaimachine en krijg je hele mooie effecten, gelukkig op de achterkant van het werk, maar wel iets om te onthouden voor als je zo'n effect op de voorkant van je werk wilt.



Nadat het stikwerk klaar is en het vlies allemaal weggewassen, wordt het werk ingekleurd met een dunne, geconcentreerde waterverf, gemengd met textielmedium.



Op bovenstaande foto liggen ook de bladeren al op het werk, dit zijn ecoprints op ware grote van het blad van het Wilgenroosje. die worden op dezelfde wijze als de rest ingekleurd.


Nu is alles gekleurd en kan er gestikt worden. De lagen liggen op elkaar, top, zelfklevende tussenvulling van 80% katoen en 20% polyester en een katoen voor de achterkant. Dit vind ik altijd het engste deel van het werk. Stel je voor dat ik het niet goed doe, dan verpruts ik het hele werk. Verschillende kleuren garen uitgezocht en beginnen maar. Het blijft moeilijk om een vorm te kiezen, dus ik ga voor beweging, zoals het er in de natuur ook uitziet, en ben tevreden met het resultaat. Nu nog met de hand accenten aanbrengen. Eerst de letters verduidelijken, die worden omgenaaid met een stiksteek.


Daarna de bloemetjes invullen, het is lastig, omdat het meer een indicatie is, dan dat het echte vormen zijn.


Vezels van moerbeizijde vormen de pluizen en met gespleten papierdraad en borduursteken worden de opengesprongen zaaddozen verbeeld.


Al met al toch weer een hele klus, maar weer heel veel geleerd. Ik ben blij om lid te zijn van de Fifteen by Fifteen Art-quilt groep, iedere twee maanden weer een nieuwe uitdaging en leuke wekelijkse contacten via de e-mail met de andere leden. Het thema voor de volgende keer is Motion, ben nog niet begonnen, maar denk erover na. De eerste december staat dat weer op ons blog.