Pagina's

dinsdag 21 november 2017

Deel 4 in the Fifteen by Fifteen serie

Deel 4 in de Fifteen by Fifteen serie is het eerste werk dat ik maakte na terugkeer op Nederlandse bodem.  Wonend in een tijdelijk appartement,  met maar een paar eigen spullen,  waaronder mijn naaimachine,  restlapjes en garens. De rest van onze spullen in de opslag,  wel bereikbaar,  maar het blijkt toch dat je niet gaat graven.....
Dit werk heet Looking for new horizons en gaat over het zoeken naar nieuwe mogelijkheden, de ontdekking van het opnieuw wonen in Nederland,  en de herinneringen aan Noorwegen die daar tussendoor spelen.  Het is wennen hier,  aan de drukte,  het veel te grote aanbod in de winkels en het andere levensritme. Maar oh,  wat is het fijn,  dat ook.


Ook dit werk is opgebouwd uit restjes,  Bits and Pieces heet mijn serie,  dus ook hier is dat toegepast.  Allereerst lapjes uitzoeken en een ondergrond samenstellen op de batting.  Een lap stof voor de achterkant en dan kan de pret beginnen. 


Halve rondjes de uit mijn tassen zijn geknipt zoeken ook een plekje,  evenals een stukje van een geëtst lapje fluweel,  dat ik maakte in een workshop bij Harm Harmsen van Hawar.
Schuiven en spelden,  niet helemaal wetend hoe te beginnen,  zoekend.  Dan het geheel ronddraaien,  om te zien of dat beter is. 


Ja,  zo is het goed en kan ik gaan naaien. Met de naaimachine, die inmiddels gerepareed is. Garens uitzoeken en dan kijken welke kant het uitgaat. 


Hier ontstaat een stukje Noorwegen,  het blauwe fjord met de steile bergen, om het hoekje bij de witte verticale baan hebben we gewoond,  in Undredal, een klein dorpje aan de Sognefjord. 


En nog een herinnering,  wilgenroosjes, het stond er vol mee rondom ons huis op Øyardsgrend. Je kan er prachtig mee ecoprinten en ik maakte er zelfs een quiltje van voor het thema Botanics voor de Fifteen by Fifteen groep,  vorig jaarjaar september. En gelukkig heb ik ook hier in de omgeving op diverse plekken wilgenroosjes gevonden. 


Geploegd akkers en bomen,  een overloop tussen Nederland en Noorwegen, kale takken en blad en bloemen. 


Water,  daar zijn we nu mee omgeven,  in het westen het IJselmeer,  in het oosten de Friese meren. We hadden het slechter kunnen treffen.  Fijn om weer terug te zijn...



10 opmerkingen:

Els zei

Heerlijk, wat er zo door het "tekenen" met de naaimachine ontstaat !

Ida Krug zei

Geweldig Eke, nostalgie en een nieuwe toekomst. Prachtig gedaan en verwoord!

Leny Huneman zei

Met je hart gemaakt

Janny de Roo zei

Vol emoties ! Welkom terug !!

Unknown zei

Prachtig!!!!

mia zei

Jouw tekst en uitleg is telkens weer een Eye opener voor mij, ik leer op die manier anders naar stof te kijken.
En jouw looking is bijzonder mooi

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Mooi zo n textielwerk met zoveel herinneringen, herkenningspunten en gevoel. Home is where yout heart is. En nu dus weer in Nederland.

Beth zei

Another of your amazing works. You put so much of your personal story into each piece. I just love your work.

Gus en Juul zei

Geweldig, zoals jij op je eigen wijze van een paar restlapjes een geheel met een prachtig verhaal erachter weet te maken.

Hannie de Beer zei

Ook nu weer een bijzonder werkstuk. Prachtig je verhaal erbij, en fijn de volgorde van het tot stand komen van het werk. Super!