Pagina's

woensdag 1 februari 2017

Werken in serie

Vandaag is het eerste werk van de Fifteen by Fifteen groep van 2017 online gegaan. Het wordt een spannend jaar, want we gaan dit jaar in serie werken. Een serie van vijf art-quilts, die samen een proces vormen. Er zijn al heel wat thems's voorbij gekomen in de laatste jaren, en het idee is, om daar een thema uit te kiezen, dat je verder uit wilt diepen. Of je kiest zelf een thema, die mogelijkheid is er speciaal voor de nieuwere leden, zoals ik, die nog niet alle thema's mee hebben gedaan.

Na veel denken en visualiseren heb ik voor een eigen thema gekozen voor de serie. Mijn thema is Bits and Pieces, en ik ga mijn vijf quilts maken van alle materiaalrestjes die ik door de jaren en vooral het laatste jaar, verzameld heb. Hiervoor heb ik een aantal regels coor mezelf opgesteld, die in het artist statement op de  Fifteen by Fifteen side beschreven worden, evenals de uitleg bij mijn eerste quilt van de serie.

Mijn eerste quilt heet 'Looking for connections', is helemaal met de hand genaaid.




Heel veel laagjes en stukjes zijde zijn erin verwerkt, evenals wol, vezels en een stukje katoenen batist. Steekjes maken doe ik met veel plezier en het liefst verwerk ik allerlei restjes erin. In deze quilt zitten bijvoorbeeld afgescheurde randjes verwerkt, van sjaals die ik heb gemaakt, opgestikt als lijnen en eindigend in een spiraalvorm.


En een stukje zijden kreukchiffon, gekrompen op Tyvek, met goudkleurige acrylverf bewerkt en daarna weer van de Tyvek afgehaald en met kleine steekjes vastgezet.


Stukjes zijde/viscose fluweel, waar ik door middel van de devore techniek stukjes vezel heb weggehaald en op een andere manier weer ingevuld.


Eigengeverfde garens en wolkrullen, zachte moerbeivezel, al met al een heerlijk werk on te maken, met een flinterdunne tussenvulling en een stoere linnen achterkant. Ik ben er blij mee.

15 opmerkingen:

Jo Huijsman zei

Leuk de beschrijving van het denk en maak proces

Anoniem zei

Wat een prachtig stuk werk en heldere beschrijving, ook daar van straalt het plezier van het werken!
Het lijkt mij heerlijk om in/met een groep te werken, daar gaar een grote wisselwerking van uit.

Unknown zei

Een lust voor het oog! Al die textuur en kleuren komen zo mooi tot elkaar door al dat handstikwerk. Erg mooi Eke

mia zei

Wat ik zo bijzonder vind is de wijze waarop je je denk en werkproces laat zien. en net wat Ellen schrijft het werken in een groep is uitdagend en inspirerend tegelijk.

Janny de Roo zei

Ook de keuze van de kleuren, daar kan ik me weer aan "vergapen"....prachtig werk !

Beth zei

Absolutely fabulous hand work which I think is your strong suit. The texture of your stitches gave the piece created a richness your seldom see with machine stitching. The variety of fabrics and threads with cohesiveness of the stitching have brought “Bts and Pieces” to life.

Gus en Juul zei

Het is weer helemaal "een echte Eke" geworden! Wat heb je al die lapjes en restjes ontzettend knap met elkaar verbonden. Ik kijk nu al uit naar het vervolg!

Unknown zei

Is prachtig geworden Eke!

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Spannend!

Hannie de Beer zei

Een perfecte titel voor je serie quiltjes. Heel spannend ook. Maar het eerste is al een succes! Helemaal jou stijl, en prachtig gemaakt, wat een uren werk zitten er in!

Marlien zei

Heel mooi!

els zei

Zoals al velen hebben opgemerkt: het is een echte Eke geworden. Erg mooi kleurgebruik en prachtig handwerk. Wat heerlijk om je restjes tot zo'n mooi resultaat te kunnen verwerken. Ben erg benieuwd naar het vervolg.

Christel Sins-Camp zei

Lekker bezig zijn en je "afvalberg" zien krimpen is een ideale win-win-situatie!

Leny Huneman zei

moet heerlijk zijn om te doen.

Leny Huneman zei

moet heerlijk zijn om te doen.