Pagina's

vrijdag 23 september 2016

Met ijs verven en zijde bakken

Met ijs verven, dat heb ik al vaak gedaan. Mandala's verven dat vind ik leuk. En nu op een andere manier, de stof gevouwen en gewrongen, zoals Nienke Smit het beschreven heeft op haar blog Verfvirus.                       
En dit is het resultaat, een lap van 80 x 80 centimeter, percal, een zeer fijn geweven katoen, van Stof tot verven. 




De kleuren zijn in het echt nog mooier, maar het benaderd het wel. En hier een detail van het midden, zo mooi, lijkt wel een zonnen gezicht.


Hier nog een paar details, er gebeurd zoveel in deze lap, dat je wel foto's kunt blijven maken.




Nog een tweede lap gemaakt, in dezelfde bak, andere vouw methode, grappig om te zien dat ook de kleuren anders zijn.



En nog een detail.



Op het Textiel festival in Groningen kocht ik een boek, Artquilts, van beeld naar textiel van
Maggie Grey. Hierin staat iets over het bakken van zijde in de oven. Dat klinkt goed natuurlijk, er staat alleen niet in beschreven met welke soort zijde en bij welke temperatuur. Tijd voor een experiment dus. Een stuk pongé nummer 5 genomen, nat gemaakt, in elkaar gefrommeld, in een boterkoekvorm gelegd en de oven in op 200 graden. Geen idee of dat de goede temperatuur is, maar het is ook een experiment. Daarna even gezellig Skypen met mijn dochter en natuurlijk geen wekker gezet bij de oven en ook het hele stuk zijde vergeten..... Door een vreemde lucht in huis werd ik er weer aan herinnerd. Veel te lang in de oven gelegen natuurlijk en ook te warm denk ik, maar evengoed een prachtige lap, die hier en daar wel gaten vertoont, maar prima bruikbaar is.




 Toch even de strijkbout eroverheen gehaald, kijken wat er gebeurd.



Helemaal mooi en zeker meer experimenteren waard. Ben ook benieuwd wat er gebeurd met organza zijde, maar dan wel op een lagere temperatuur. Lekker bezig dus.




10 opmerkingen:

Aart zei

Mooie ijslap Eke, Zijde in de oven zou ik niet zo snel durven, maar nu weet ik dat 200 graden te veel is.

Marrie-jette zei

Ik vind ze prachtig!
Altijd als ik lappen verf kijk ik vol bewondering naar de figuren die zomaar lijken te onstaan.

Heerlijk om naar de jouwen te kijkn!

els zei

Inderdaad lekker bezig en meteen antwoord op mijn vraag over het zijde bakken. Wat een prachtige lappen heb je gecreëerd met het ijs verven. Krijg er meteen weer zin in.

Unknown zei

Prachtige Lappen, Eke. En wat een verrassende uitkomst van gebakken zijde.

Unknown zei

Schitterende lappen Eke, vooral de eerste vind ik geweldig mooi!

Unknown zei

Prachtige Lappen, Eke. En wat een verrassende uitkomst van gebakken zijde.

Unknown zei

Prachtig !Geweldige kleuren en de gebakken zijde is ook mooi .

Hannie de Beer zei

Schitterend deze lappen , prachtige tekeningen in de stof!. Het lijkt of je in een caleidoscoop kijkt!
En wat spannend , gebakken zijde . Dus dit keer geen gebakken lucht!

Beth zei

Great work. On the piece of silk in the oven: Did you use MX dye?

Marlien zei

Prachtige ijsmandala!