Pagina's

zaterdag 2 april 2016

Fifteen by Fifteen, When East Meets West

Op de 1e april is het nieuwe werk gelanceerd op de Fifiteen by Fifteen website. Het thema was deze keer, When East Meets West, een thema waar je veel kanten mee uit kan, maar waarbij je je ook het een en ander afvraagt.
 


Mijn gedachtegang heb ik beschreven op de website, samen met de gebruikte technieken en materialen. Uiteindelijk kwam ik uit bij de beide hersenhelften, het werk heeft dan ook al titel      'Like Two Sides Of The Brain' meegekregen.

Op deze pagina wil ik laten zien, hoe het proces van het maken verlopen is. Als eerste heb ik de vier vlakken in het midden gemaakt. Een combinatie van zelf geverfde stoffen en resten gekochte stof, met de hand genaaid en geborduurd. Daar oranje linnen omheen gezet en er een cirkel van gemaakt.



Vervolgens met paperpiercing techniek een rand gemaakt om het geheel.




Hoewel bewust gekozen voor zwart en wit, met een kleur ertussen, bevalt het me niet. Te veel contrast, dus met goudverf en een sjabloon wat nuancering aangebracht.


Nu kunnen de delen aan elkaar gezet worden, maar eerst het papier verwijderen.




De delen zijn met de hand aan elkaar gezet, met als decoratie een papierdraad die mee genaaid wordt.


Nu is de achtergrond aan de beurt, vierkanten aan de linker (west) kant en golvende lijnen aan de rechter (oost) kant. De achtergrond wordt direct op de tussenlaag genaaid, zonder af te werken, zogenaamde 'raw edges'.


Nadat alle vierkante en golven opgenaaid zijn, even een blik op het totaal werpen om te zien of het is zoals ik wil.


 Nee, het moet anders.


Een laag bronskleurige colbac biedt uitkomst. Colbac is een synthetisch materiaal, wat door verwarming gemanipuleerd kan worden. Dat gaat hier niet gebeuren, het wordt met een rijgsteek over het hele oppervlak vastgezet, en tegelijkertijd ook de stof aan de achterkant. Dat zijn heel veel steken.....


's Morgens vroeg is een ideale tijd om dat te doen, de dag zien beginnen, heerlijk. In het midden zie je de stof van de achterkant. Rechtsvoor het draad dat in gebruik is. Een deel daarvan heb ik in januari in Nederland bij de Action gekocht. Voor wie veel met de hand borduurt, dit kan je wel kopen. Heel goedkoop, af en toe een slechte draad ertussen, maar voor de rest een mooie, matte katoenen draad.

Als alle steken gezet zijn, is het tijd het middenstuk erin te zetten. Eerst borduur ik het middenstuk vast met de hand. Ik versterk het borduurwerk wat er al in zit en daartussendoor hele kleine steekjes om de boel goed te verbinden.


En nu de rand. Dit doe ik met de naaimachine, een festonsteek om de rand en een quilt- en siersteek verder naar binnen.


Er ontbreekt nog iets. Dus heb ik op wateroplosbaar vlies kleine cirkels en vierkantjes genaaid, een ring die het geheel af moet maken.  Jammer genoeg ben ik vergeten dat te fotograferen, maar hier is een detail nadat het klaar is en op de rand is genaaid.


Uiteindelijk de rand afgewerkt, een ophangsleuf aan de achterkant bevestigd, en mijn resultaat op  de Fifteen by Fifteen website gezet.
Nu op naar de volgende uitdaging, die vast net zo divers beloofd te worden als het resultaat van dit thema.
Hieronder nog wat detailfoto's van het borduurwerk.






6 opmerkingen:

Anita zei

Wat een prachtig werk. Die mooie borduursteken. Leuk om het proces zo te zien

Anoniem zei

Wat een steekjes, wat en werk, wat een kleuren.
Goed internationaal bezig, Eke!
groet Huib

els zei

Geweldig. Wat een inventief stuk werk. Zo mooi om te zien hoe het met heel veel geduld en creativiteit is ontstaan. Petje af.

Beth zei

You are AMAZING. When I look at all the processes and technique not to mention the HANDWORK. This is just fabulous!!!!!!!

Hannie de Beer zei

Alweer een prachtig werkstuk! Goede uitleg en het borduurwerk, is weer helemaal af!
Een flinke klus alles bij elkaar. Maar heel geslaagd!

mia zei

Wat mooi zoals je het hele proces laat zien het resultaat is prachtig.